Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (www.epuap.gov.pl) to system informatyczny służący udostępnianiu obywatelom oraz instytucjom publicznym usług administracyjnych drogą elektroniczną.
System ePUAP daje możliwość załatwienia wielu spraw urzędowych przez internet. Z ePUAPem można kontaktować się z dowolnego miejsca (dom, praca, podróż) i w dowolnym czasie (weekend, noc, wakacje) – sprawy urzędowe można załatwiać przebywając nawet poza granicami Polski.
Z usług na ePUAP mogą korzystać obywatele, przedsiębiorcy oraz sama administracja. Jak to się odbywa? Wystarczy założyć konto na ePUAP, a następnie założyć i potwierdzić Profil Zaufany – czyli bezpieczny i bezpłatny mobilny podpis elektroniczny.
Jak założyć Profil Zaufany
- Aby złożyć wniosek o Profil Zaufany (PZ) należy posiadać konto na ePUAP /Zarejestruj się/ Podając przy rejestracji konta ePUAP numer PESEL, wniosek o Profil Zaufany zostanie automatycznie złożony i wystarczy jedynie udać się w ciągu 14 dni do wybranego punktu potwierdzania PZ - potrzebny będzie dowód osobisty albo paszport do weryfikacji tożsamości.
- W przypadku nie podania numeru PESEL podczas rejestracji konta ePUAP należy zalogować się na konto /Zaloguj się/, wybrać opcję Moje konto (górny prawy róg) > Wybrać zakładkę Moje profile zaufane > Wybrać funkcję Złóż wniosek
- Podać dane w tym PESEL, wybrać metodę autoryzacji podpisu PZ (mail albo SMS);
B. Kliknąć Sprawdź poprawność (metody autoryzacji) i wpisać przesłany kod autoryzacji (z maila lub SMS); C. Wysłać wniosek klikając 'Złóż wniosek' albo wybrać opcję Samozaufania aby dokonać weryfikacji certyfikatem kwalifikowanym (bez wizyty w puncie potwierdzania PZ); D. System potwierdzi komunikatem złożenie wniosku oraz na mail przyjdzie potwierdzenie, że wniosek o Profil Zaufany został złożony.
- Jeżeli nie została wybrana opcja samozaufania należy udać się w ciągu 14 dni do wybranego punktu potwierdzania PZ - potrzebny będzie dowód osobisty albo paszport do weryfikacji tożsamości.
W nowej wersji systemu uproszczona została procedura zakładania konta na ePUAP, zwiększyła się też liczba miejsc, w których można potwierdzić profil zaufany. Działa już ponad 1100 punktów potwierdzających w Polsce (w urzędach skarbowych, urzędach wojewódzkich, niektórych urzędach miast, oddziałach ZUS, wybranych placówkach Poczty Polskiej) oraz w innych krajach (w konsulatach, ambasadach).
http://epuap.gov.pl/wps/portal/punkty-potwierdzenia-pz
Materiał wideo Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji o profilu zaufanym https://www.youtube.com/watch?v=ahV-Ntrjsjw
Aby dotrzeć do usług oferowanych w danym mieście, musimy wejść w "Katalog spraw", a następnie wskazać urząd.

Przeszukując usługi, uzyskujemy dostęp do całego katalogu spraw.
Kliknij w ten link aby przejść do elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP
|